De Nutri-Score, een Franse 5-kleurencode die op het voedingsetiket wordt geplaatst, maakt deel uit van een actuele trend in verschillende Europese supermarkten. Deze voedingsmodellen worden daarentegen door een groot deel van de voedingsindustrie gevreesd…
De consument aanzetten tot gezonder koopgedrag is één van de strategieën om obesitas en de hiermee gerelateerde pathologieën tegen te gaan. Net daarom wint de Nutri-Score aan belang! Een kleurcode op het voedingsetiket zou namelijk hulp kunnen bieden, maar is dit ook echt zo?
Simpel model, eenvoudig en snel te begrijpen
Tussen de verschillende kleurcodes die gebruikt worden op de verpakkingen, is de Nutri-Score de meest recente. Het is een 5-kleurencode ontwikkeld in Frankrijk. Dit voedingsmodel wordt aangeraden door verschillende Franse gezondheidsinstanties, omdat het mogelijks het aankoopgedrag van de consument in de positieve zin zou beïnvloeden, maar het wordt niet verplicht. Ook andere buurlanden (Nederland, Groot-Brittannië, de Scandinavische landen…) werken reeds met kleurcodes.
Terwijl de voedingswaarden erg gedetailleerd zijn, blijven ze voor een groot deel van de bevolking moeilijk te begrijpen en te beoordelen. De kleurcode biedt daarom hulp door zijn eenvoudigheid. De Nutri-Score is als het ware een samenvatting van het nutritioneel profiel van het voedingsmiddel, bestaande uit 5 letters (van A tot E) die geassocieerd worden met 5 kleuren (van groen tot rood). Voor de consument vormt het een handig hulpmiddel om producten onderling te vergelijken en na te gaan of het product als “betere kwaliteit” of “slechte nutritionele score” werd geëvalueerd. De score baseert zich namelijk op de nutritionele waarde van het voedingsmiddel en houdt rekening met de hoeveelheid calorieën, verzadigde vetzuren, suikers, eiwitten, vezels en zout, alsook de hoeveelheid fruit, groenten en noten in het product.
Welke score krijgt jouw product? Ga het hier na, op basis van de voedingswaarde.
De Nutri-Score, vijand van de voedingsindustrie?
Naast de wetgeving rond voedingsetikettering (Europese verordening 1169/2011) die in 2014 van kracht ging, vormen nu ook verschillende voedingsmodellen (die de nadruk leggen op plantaardig en onbewerkt, zonder suikers en verzadigde vetten…) een bron van onrust voor diverse voedingsbedrijven. De kleurcodes (waaronder de Nutri-Score) in het bijzonder, zouden bepaalde voedingsmiddelen stigmatiseren, waardoor de voedingsindustrie een eerder afwerende reactie vertoont.
Wat te onthouden? Correcte informatie verspreiden, rekening houdend met de wens van de consument: transparantie en eerlijkheid.
En in België?
De Nutri-Score heeft ook supermarktketen Delhaize aangetrokken. Zoals onlangs vermeld in de pers, is de retailer van plan om deze aanpak ook in zijn winkels te integreren, aldus CEO Xavier Piesvaux:
“Nog dit jaar gaan we de Nutri-Score lanceren, die onze klanten toelaat om op een eenvoudige manier de voedingswaarde van onze producten te begrijpen. We opteren voor een wetenschappelijk onderbouwd systeem met kleur- en lettercodes, dat in Frankrijk al wordt toegepast. In eerste instantie starten we met enkele tientallen producten in drie categorieën, te beginnen met verse bereide maaltijden en soepen.”
Bent u er klaar voor? Aarzel niet om Karott’ te contacteren om te evalueren of uw productportfolio aan deze nieuwe aanpak van Delhaize voldoet.