Nieuwe voedingsmodellen: een uitdaging voor de industrie

Terug naar blog

De lancering van de nieuwe voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven vormt waarschijnlijk een grote uitdaging voor velen onder jullie. Hoe kan je als voedingsindustrie vandaag producten op de markt brengen, conform de richtlijnen van nieuwe voedingsmodellen? Beschouw dit als een nieuwe opportuniteit!

Deze nieuwe voedingsdriehoek zet de nadruk op plantaardige voedingsmiddelen en onbewerkte basisgrondstoffen. De figuur is simpel voorgesteld en is hoofdzakelijk bedoeld voor het grote publiek of de gewone consument. Het functioneert als een soort kompas dat de juiste richting moet aangeven naar een gezondere voedingsstijl. Geen cijfers, geen uitleg, enkel symbolen voor diverse voedingsmiddelen onderverdeeld in drie kleuren in een omgekeerde driehoek. Op de website van www.gezondleven.be wordt verder toegelicht wat er nu meer of minder gegeten moet worden, alsook waarom de driehoek werd omgedraaid en de betekenis van de nieuwe ‘rode bol’ naast de voedingsdriehoek.

Weg met (ultra)bewerkte voedingsmiddelen?

Er bestaat echter discussie rond het nieuwe voedingsmodel, voornamelijk binnen de voedingsindustrie. Wat niet altijd wordt meegegeven is dat de nieuwe voedingsdriehoek niet per sé de bewerkte voedingsmiddelen aankaart, het zijn de ultrabewerkte voedingswaren rijk aan toegevoegde suiker, zout en/of vet die in de rode bol werden geplaatst ( = “zo weinig mogelijk te consumeren”). Het advies van Gezond Leven is het volgende: “Hier mag van gegeten worden maar beschouw het eerder als een uitzondering. Deze verwerkte voedingsmiddelen brengen geen meerwaarde aan het lichaam”.

Gaat de consument plots stoppen met het eten van ultra-bewerkte voedingsmiddelen? Nee!
Het is een “gezonde” boodschap om de consument bewuster te maken van zijn keuze.

Voedingsmodellen & voedingsindustrie zijn samen sterker

Wat is de juiste aanpak om niet op de zwarte lijst te belanden van zowel de consument, als van gezondheidsprofessionals? Correcte informatie en transparantie in de reclame en etikettering van voedingsproducten. Dé uitdaging voor de voedingsindustrie bestaat erin de consumptie van voedingswaren in een gezond en gevarieerd voedingspatroon te plaatsen, waarbij niets verboden is, maar waar de hoeveelheden van groot belang zijn. Deze gedachtegang is complementair aan het nieuwe Vlaamse voedingsmodel, dat volledig in teken staat van de consument en zijn gezondheid.

De voedingsdriehoek is slechts een voorbeeld, er bestaan nog tal van andere voedingsmodellen met als doel de voedingsinname van de populatie te verbeteren. Onlangs werd in Frankrijk bijvoorbeeld de Nutri-Score officieel aanbevolen: een 5-kleuren weergave om de voedingskwaliteit van een product eenvoudig te kunnen beoordelen.

Om te kunnen blijven inspelen op zowel de trends, als de wetenschappelijke ontdekkingen rond voeding en gezondheid zal de voedingsindustrie voortdurend moeten innoveren. Omwille van deze reden zijn deze voedingsmodellen een ideale richtlijn om het aanbod van voedingsmiddelen te verbeteren en productinformatie efficiënter te maken!

Categorieën : HealthNewsNutrition
Gepost door Odile Bernard, 21/12/2017