Onze Social Paid partner, een held!

Terug naar blog

Hij lacht heel luid, is recht voor de raap en heeft een bijzonder fijn gevoel voor humor, altijd en overal. We hebben het over Cédric Rainotte, onze Social Paid partner. Cédric is veel dingen tegelijk: ondernemer, een uitzonderlijke opleider, een visionaire strateeg, een ietwat gekke creatieveling, een globetrotter met een gouden hart, … Maar in onze ogen is hij vooral een formidabele medewerker, die de socialmediacampagnes van onze klanten in goede banen leidt. We hadden een kort, maar openhartig gesprek. Lees zeker tot het einde om de juiste beslissingen te nemen.

cedric-rainotte      Cédric Rainotte, de Social Paid partner van Karott

Je werkt al meer dan tien jaar bij Karott’. Wat spreekt je hier zo aan?

Ik vind de activiteitensector van Karott’ heel interessant om het strategische denken dat erbij komt kijken. De bijzondere context van de farma- en voedingssector en het type klanten van Karott’ dwingen me om helemaal anders te denken dan bij FMCG’s of een e-commercesite. Hier kun je ook een brede waaier aan echt creatieve oplossingen testen.

Wat zijn de ingrediënten van een geslaagde Social Paid campagne?

Op voorhand alles goed overdenken is ongetwijfeld een must. Maar het allerbelangrijkste? De doelstellingen of KPI’s van de campagne duidelijk definiëren. Ik ontmoette al vaak klanten en agentschappen die zich op losstaande campagnes stortten zonder op korte of middellange termijn na te denken. Of erger nog, zonder een duidelijk en meetbaar doel met een impact op de business.

Ik zeg altijd: “Een vage doelstelling leidt onvermijdelijk tot een precieze blunder”. Naast het algemene strategische denkproces bestaat een geslaagde campagne uit een complexe alchemie tussen creatie, publiek, timing en een goed scenario.

Wat is de meestvoorkomende fout?

Behalve de afwezigheid van een meetbare doelstelling is dat duidelijk het gebrek aan opbouw of een goed campagnescenario. Wanneer je een Social Paid campagne ontwikkelt, moet je deze zien als een vlot traject voor de consument, die door zijn eigen acties van campagne tot campagne naar je uiteindelijke doel komt. Een basisfout is bijvoorbeeld de implementatie van een unieke campagne zonder scenario, als een simpele retargeting om de frequentie bij een geïnteresseerde doelgroep te verhogen.

Een andere fout, die vaker voorkomt bij grote groepen dan bij agentschappen, is de zonde van de ijdelheids-KPI’s, waarbij het enkel gaat om engagement (of erger nog, het aantal fans of volgers) zonder enige rechtstreekse relatie met de bedrijfsresultaten van de onderneming. Engagement is geen strategie, maar een tactiek. En het verschil is hemelsbreed!

Welke kanalen verdienen bijzondere aandacht in de farma- en de voedingssector?

Ik denk dat we in alle sectoren alle kanalen in het oog moeten houden. Er bestaan enorm veel producten en publieksgroepen, met verschillende strategieën die erop kunnen worden toegepast. Het lijkt me gevaarlijk om een of ander kanaal de hemel in te prijzen of, omgekeerd, af te kraken omdat het niet zou werken.

Een zin die de visie van de Social Paid campagnes van Cédric Rainotte mooi samenvat

social-paid

Instagram, Snapchat, Pinterest, Facebook … Zijn deze sociale netwerken ook geschikt voor B2B of de farmaceutische sector?

Deze platformen zijn slechts middelen om je publiek uit te breiden. Het is de strategie die wordt geïmplementeerd in termen van boodschap en timing, die bepalend is voor het welslagen of falen van een campagne. Geen enkel van deze platformen is een toverdoos. Het zijn slechts versterkers van het succes. Wees dus slim en de rest zal volgen.

Volgens mij zijn de concepten van B2B en B2C vandaag achterhaald. De overhalende factor is niet dezelfde bij een B2B- of B2C-product, waar de aankoop impulsiever kan blijken. Maar de mens is uniek. Het is absurd om een beroep te doen op Linkedin “omdat het een B2B-campagne is” en op Facebook wanneer je B2C beoogt. Je moet bijvoorbeeld weten dat, wanneer de inhoud geschikt is, de senior decision maker vaker toehapt op Facebook dan de consument.

En Pinterest? Wat is het potentieel daarvan vandaag in België?

Binnenkort overschrijdt Pinterest de kaap van 2 miljoen gebruikers. Het platform houdt zijn beloften in termen van e-commerce:

  • 90 % van de gebruikers verklaart dat Pinterest hen ideeën geeft voor hun toekomstige aankopen.
  • 72 % verklaart dat Pinterest hen inspireert om hun toekomstige aankopen te plannen.

Het is ook een uitzonderlijk platform in termen van inspiratie:

  • 97 % van de zoekopdrachten beantwoordt aan unbranded search, waarbij de gebruiker inspiratie zoekt voor zijn volgende vakantie, nieuwe meubels voor de slaapkamer, een leuke haarsnit, kerstaankopen of originele keukenrecepten.
  • Met een groei van ongeveer 40 % het afgelopen jaar is Pinterest als platform de moeite waard om te testen en in een strategisch plan te integreren. Maar ook hier geldt: meten is weten. Volg de resulaten dus op.

Meer weten? Volg ons Discovery Program van de Bwat Academy in oktober (Brussel en Genève).

Waarom een Academy rond Social Paid?

Ik heb de Bwat Academy in het leven geroepen om de strategische begeleiding, die ik nu al meer dan zes jaar verstrek aan bedrijven, groepen en agentschappen in Europa, te formaliseren. Het idee is te beantwoorden aan de groeiende behoefte van de bedrijven om de componenten van een optimale socialmediastrategie beter te begrijpen (doen of knowhow).

Het gaat eigenlijk eerder om competentieoverdracht dan een opleiding. Vandaag is de aanpak geconcentreerd op de verticale as van Social Paid, met een vrij geavanceerde expertise op dit vlak. De Bwat Academy biedt ook een nuttige uitvalsbasis voor de presentatie van opleidingssessies.

Leestips voor onze klanten?

Ik lees enorm veel en, wat belangrijker is, ik besteed veel tijd aan het testen en begrijpen van wat ik lees om het ook te kunnen gebruiken en optimaliseren. Aan lectuur geen gebrek!

Je kunt om te beginnen lid worden van de groep Facebook Advertising Base Camp voor allerlei tips, nieuws en kansen per sector. Krijg je er nog niet genoeg van? Hieronder een lijstje met enkele interessante inspiratiebronnen:

De truc van Cédric Rainotte

Je wil een reclamecampagne voor een zelfstandige (restaurant, winkel, schoonheidsinstituut enz.) lanceren en bent benieuwd naar de lokale impact van de campagne op de business?

Activeer de Local Insights op de pagina waarvoor je reclame maakt.

Daar zie je het aantal personen die je campagne bereikt binnen een straal van 50 meter rond de betreffende locatie in een periode tussen 1 en 90 dagen. Naast het bereik en het aantal kliks naar een website biedt dit je ook een andere visie op de impact van reclame op de resultaten van een lokaal bedrijf.

Deze blogpost van Karott’ is misschien ook iets voor jou:
FARMA & INSTAGRAM: WAAROM JE DAAR BETER NU OVER NADENKT