Gezondheid holistisch benaderd: een kwestie van generatie

Terug naar blog

De holistische benadering van gezondheid kent bij alle leeftijdsgroepen een groot succes. Van generatie Z tot babyboomers, en van millennials tot generatie X … Wat staat centraal in hun holistische benadering van gezondheid?

‘Globalisering’, het is een term die we maar al te vaak horen in een economische, financiële, milieu-, politieke of culturele context. We zouden haast vergeten wat de term in essentie betekent: verschillende elementen samenvoegen tot een geheel, voor een globale voorstelling. Het concept kent ook vele aanhangers uit verschillende generaties als het gaat om gezondheid. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek* naar de holistische benadering van gezondheid.

De mens in z’n geheel

De term ‘holistisch’ is afgeleid van het Griekse holos, wat ‘heel’ bekent. Therapeia betekent ‘verzorging’. ‘Holistische therapie’ is dus per definitie de kunst van het verzorgen van de mens in z’n geheel. Een enkele therapie beoogt de behandeling van de hele mens – lichaam én geest – op verschillende niveaus, voor een goede gezondheid.

Voeding werkt in op lichaam en geest, waardoor deze vorm van ‘therapie’ erg in trek is. Wel geeft elke generatie het concept een eigen invulling. Dat is best interessant en laat ongetwijfeld toe om strategieën te bedenken die almaar beter afgestemd zijn op ieders behoeften en welzijn.

De holistische benadering van -38-jarigen

Wie jonger is dan 22 jaar behoort tot generatie Z. Zij zouden het meest gemotiveerd zijn (67 %) om zorg te dragen voor hun gezondheid via fysieke beweging. Ze schenken daarnaast bijzonder veel aandacht aan voeding en drank op maat van hun actieve levensstijl. Ze interesseren zich ook in toenemende mate voor eiwitrijke producten.

Ze zijn opgegroeid in een hypergeconnecteerde wereld, waar mobiliteit een centrale plaats geniet. De jongeren die na 1996 geboren zijn, reizen vaak, om zo veel mogelijk te ervaren en van andere culturen te proeven. Dit breidt hun voedingsspectrum uit en maakt hen avontuurlijker dan de andere generaties wat de samenstelling van hun bord betreft**. Ze kiezen voor world food, ook als ze niet op reis zijn.

Millennials (geboren tussen 1981 en 1996) zijn dan weer vooral op zoek naar evenwicht en geluk (53 %). Ze zijn veel bezig met hun fysieke en mentale welzijn. Ze kiezen daarnaast voor een verantwoorde consumptie met het oog op het behoud van een goede gezondheid.

Ze zijn eerder geneigd hun consumptie van vezel- en eiwitrijke producten op te schroeven, dan dat ze hun consumptie van ‘slechte’ voedingsmiddelen zullen minderen. In lijn met hun erg actieve levensstijl houden ze van on the go-oplossingen. Het is ook de generatie die zich het meest betrokken voelt bij milieuproblemen en ethische kwesties. Ze zijn bovendien bereid meer te betalen voor wat strookt met hun overtuigingen.

Gezondheid voor +39-jarigen

Personen tussen 39 en 54 jaar oud, de zogenoemde generatie X, willen zich vooral goed voelen op emotioneel vlak (55 %). Ze kiezen dan ook graag voor producten die hun mentale welzijn ten goede komen. Hun prioriteiten zijn eenvoudigweg tijd doorbrengen met familie en in gezelschap.

Generatie X gaat graag uit en heeft een uitgesproken voorkeur voor natuurlijke en biologische voeding. Ze gaan zonder problemen minder vlees eten, hun alcohol- of cafeïneconsumptie minderen of meer fruit, groenten en vis eten. Ze zijn dol op natuurlijke, ambachtelijke en verantwoorde producten (zonder pesticiden, geen GGO’s, milieuvriendelijk enz.).

Babyboomers, geboren tussen 1946 en 1964 willen duidelijk zo lang mogelijk leven in goede gezondheid. Ze zijn zonder twijfel het meest bereid om hun eetgewoonten aan te passen om in vorm te blijven. Hun interesse gaat vooral uit naar functionele voeding, levensmiddelen op maat en plantaardige alternatieven. Ze zijn ook bereid om minder suiker, vet of zout te gaan eten voor een betere gezondheid. In dat verband zou al 54 % van hen de consumptie van gesuikerde producten teruggeschroefd hebben.

*Innova Market Insights, “Holistic Health Speaks to All Generations”, 27/08/2019.
**Innova Consumer Lifestyle and Attitudes Survey, 2018.
Categorieën : HealthNewsNutrition
Gepost door Nathalie Dumont, 01/10/2019