De Belgen in de digitale wereld: wat staat ons in 2019 te wachten?

Terug naar blog

Hoeveel Belgen zijn vandaag online? Hoe gedragen ze zich op de sociale netwerken? Wat kopen ze online? YouTube of Facebook: wie zwaait de digitale plak in ons land? Het antwoord op al deze vragen vind je in deze update van ons rapport van 2018.

We Are Social en Hootsuite onthullen elk jaar hun digitale rapport met de laatste internationale cijfers en trends in de digitale wereld, sociale media, het gebruik van mobiele apparaten en e-commerce.

Ontdek hier een samenvatting van de cijfers voor België en de evolutie van de voornaamste trends in vergelijking met 2018 (lees ons artikel over het digitale gedrag van de Belgen).

De belangrijkste cijfers wereldwijd

De digitale wereld evolueert razendsnel. Dit fenomeen is wereldwijd, ook in de opkomende landen. Enkele belangrijke cijfers om de omvang te vatten:

  • We zijn al met meer dan 5 miljard unieke mobiele gebruikers in de wereld, een stijging met 100 miljoen (2 %) tegenover vorig jaar.
  • 4,39 miljard mensen gebruiken het internet, 366 miljoen (9 %) meer dan in januari 2018.
  • 3,5 miljard mensen gebruiken de sociale media, een stijging met 288 miljoen (9 %) tegenover vorig jaar
  • 3,26 miljard mensen raadplegen vandaag de sociale media op een mobiel apparaat, dat is 10 % meer dan vorig jaar.

In België blijven de sleutelindicatoren stabiel

In ons land maakt het digitale gedrag geen spectaculaire sprongen. Toch stijgt het internetgebruik ook hier jaar na jaar, vooral bij de mobiele gebruikers.

De voornaamste activiteiten op mobiele apparaten zijn berichtendiensten en video’s.

Het Netflix-effect? Meer tijd online om video’s te bekijken

In vergelijking met 2018 brengen de Belgen niet méér tijd online door, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken. We stellen zelfs eerder het tegendeel vast, want die tijd is met drie minuten per dag gedaald.

Ze kijken nu wel meer naar video’s of luisteren meer naar muziek online dan in 2018: respectievelijk 12 en 4 minuten meer per dag. Een gevolg van Netflix?

Video’s nemen zelfs een groot deel van de online activiteit in en laten de videogames ver achter zich. Opmerkelijk is het fenomeen van e-sport, dat ook in België een realiteit is geworden.

Elke dag online

Voor 85 % van de Belgen is het internet een dagelijks gegeven!

Spraaktechnologie in opmars

Wat de recente en innovatieve technologieën betreft, merken we het steeds frequentere gebruik (18 %) op van spraakbesturing om zaken op te zoeken en het frequente gebruik van ride-hailingdiensten (zoals UBER) voor 4,9 % van de bevolking.

65 % van de Belgen is actief op de sociale netwerken

Hoewel het lijkt alsof de cijfers niet geëvolueerd zijn tegenover 2018 (65 % van de Belgen actief op de sociale netwerken), zijn onze landgenoten wel actiever op hun mobiele apparaten: de penetratie is met 2 % gestegen.

Dit nieuwe rapport geeft meer details over bepaalde gedragingen op de sociale netwerken:

  • Het gemiddelde gebruik per dag (1 uur en 31 minuten) is met drie minuten gedaald.
  • De Belgen grijpen er vaak naar terug, ook voor hun werk (13 %).
  • Opmerkelijk: een gebruiker heeft gemiddeld 6 à 7 accounts op sociale netwerken.

YouTube steekt Facebook in 2019 de loef af

Tussen deze twee internetreuzen woedt al lang een hevige oorlog, maar dit jaar stoot YouTube Facebook van de troon en verovert het platform de eerste plaats in de lijst van sociale netwerken in België.

In absoluut volume is het Facebook Network (met Facebook, Messenger, WhatsApp en Instagram) evenwel veruit het grootste sociale netwerk in België.

Een erg breed Belgisch publiek via advertenties op Facebook

Met een advertentie op Facebook (of Instagram) kun je meer mensen bereiken, ook al wordt Snapchat onontkoombaar bij de jongeren en staat LinkedIn heel sterk in België.

Jongeren keren Facebook de rug toe

Binnenkort zullen de 13- tot 17-jarigen uit dit sociale netwerk verdwenen zijn! Gemiddeld zijn ze nog goed voor 2,2 % van de gebruikers, tegenover 3 % in 2018. De jongeren trekken massaal naar Instagram en Snapchat, dé netwerken voor wie op een jonger publiek wil mikken.

Gemiddelde Belg is erg actief op Facebook

Van een understatement gesproken … De Belgen zijn verknocht aan Facebook! Zelfs de advertenties krijgen er veel bijval.

Facebook: moeilijk om op te vallen zonder te betalen

Het paginabereik van Facebook is ingestort! De strategie van Facebook voor het bereik (de zogenoemde reach) van posts is nog harder geworden. Het wordt heel moeilijk om op een organische wijze vooruit te komen.
Hetzelfde geldt voor de organische betrokkenheid, die tot de helft gedaald is tegenover 2018.

Ondanks dit slechte nieuws stelt Facebook heel sterke publiciteitsformaten ter beschikking om aan de doelstellingen van de merken te beantwoorden. Het belang van de media en de aangeboden marketingmogelijkheden maken dit dus een niet te missen tool. Kortom, zet het Facebook Network centraal in je digitale strategie!

Spectaculaire vooruitgang van Instagram

Vandaag weten we ook iets meer over de officiële cijfers van de andere sociale netwerken dan Facebook. Deze genereren een aanzienlijke online activiteit bij de Belgen, in alle leeftijdscategorieën.

LinkedIn groeit en bloeit. Dit kanaal geniet dan ook de voorkeur om je merkimago en reputatie als werkgever te verhogen.

+500.000 gebruikers in één jaar! Instagram kent een explosieve groei in ons land en wordt hét sociale netwerk bij uitstek, ook in de gezondheidssector. Lees hierover ons artikel Farma & Instagram: waarom je daar beter nu over nadenkt.

We weten nu ook eindelijk hoeveel Belgen Snapchat gebruiken. De cijfers zijn ronduit indrukwekkend! Er blijven evenwel vragen onbeantwoord over het nut en de efficiëntie van het netwerk voor reclamedoeleinden.

Twitter is in volume het kleinste netwerk, maar blijft aantrekkelijk omdat het nieuws en innovatie biedt.

E-commerce stijgt nog sneller

De online aankopen zijn met 12 % gestegen tegenover 2018.

De aankopen van voedingswaren en verzorgingsproducten zijn met 11 % gestegen (+2 % tegenover de stijging van 2018).

Ook het bedrag van de online aankopen is gestegen: van € 693 ($ 783) in 2018 naar € 729 per jaar ($ 825).

In dit artikel belichten we uiteraard slechts enkele cijfers. Wil je hier alles over weten? Raadpleeg dan de 5.000 grafieken van het volledige digitale rapport 2019. We zien duidelijk een interessante dynamiek van de digitale wereld in België en een razendsnelle evolutie van de gewoonten en het gedrag van de gebruikers.

Vandaar de noodzaak om de digitale media vandaag centraal te stellen in je marketing- of bedrijfsstrategieën. Hulp nodig? Neem contact met ons op!

https://wearesocial.com/fr/blog/2019/01/global-digital-report-2019