Vermijd deze 6 fouten in influencer marketing

Terug naar blog

Het tweede luik in ons thema ‘influencer marketing’: met welke valkuilen moet je rekening houden voordat je aan de slag gaat? Bezint eer ge begint: resonantie, doelstellingen, KPI’s, modus operandi … Als je je doelloos op een campagne gooit, ben je wellicht een vogel voor de kat. Volg deze voorbeelden alvast niet.

De eerste valkuil is makkelijk te begrijpen: één enkele post volstaat niet om je influencer-campagne succesvol te maken. Want al bereikt de post zijn doel, de campagne wordt pas sterker met de tijd. Het is dus de bedoeling om het bericht te herhalen met de hulp van de influencer, om een soort ‘halo-effect’ te creëren en zo een veel krachtigere en spontanere respons te krijgen. Jean-Paul Sartre verwoordde het zo: “Vertrouwen win je druppel per druppel, en verlies je per liter.” Hieronder een kort overzicht van de fouten die het succes van influencer marketing snel in gevaar brengen.

Fout 1: onvoorbereid starten

De klant (jij dus) moet de strategie van de influencer-doelgroepen bepalen, en niet andersom. Nog voor dat je een lijst opstelt van sociale media en influencers tot wie je kunt richten, moet je op zoek gaan naar de voorkeuren van jouw kopers/consumenten en zelfs eventuele prospecten, via alle beschikbare marketingmethodes. Pas daarna, in de omgekeerde richting dus, werk je een strategisch plan uit naar influencers toe, door de juiste vragen te stellen. Welke influencer heeft invloed op een demografische groep die bijvoorbeeld geïnteresseerd is in glutenvrije en lactosevrije producten? Welke influencer vertrouwt men voor de minder voor de hand liggende behoeften van MS-patiënten?

Fout 2: werken met eigen contacten

Koste wat kost een influencer willen, omdat je hem kent. Die influencer is niet noodzakelijk de relevantste, waardoor je campagne weleens negatief zou kunnen uitdraaien. Op het gebied van gezondheid en voeding zijn er, specifiek in België, trouwens heel wat ‘mediagenieke’ influencers (in de pers of bij hun collega’s) wiens activiteiten en community op sociale media maar zwak scoren. En zo start je dus al meteen met een achterstand.

Fout 3: ervan uitgaan dat Google je beste bondgenoot is

Google kan de beste influencers niet vinden. Influencers bestaan er in veel vormen: bloggers, beroemdheden, experts, consumenten en zelfs politici … Om de ‘nieuwe’ influencers te vinden en hun impact te begrijpen, zijn de juiste tools dus onontbeerlijk. Via Google op zoek gaan naar influencers kan duizenden resultaten geven, maar het vertelt je niet welke influencers de doelgroep van het merk vertrouwen inboezemen. Bovendien is het moeilijk een onderscheid te maken tussen professionele influencers, in wie mensen vertrouwen hebben, en niet-gevalideerde influencers. Ten slotte kan Google je eigen KPI’s niet evalueren.

Fout 4: een te strakke deadline hanteren

In de voedingssector (en in alle andere domeinen) is influencer marketing gebaseerd op sociaal kapitaal, ambassadeurs en een relationele aanpak die tijd vraagt. Dit soort marketing wordt beetje bij beetje opgebouwd en verstevigd, met resultaten die op lange termijn vaak beter zijn dan bij de traditionele aanpak. De influencer moet dus de tijd krijgen om te reageren en de samenwerking te ontplooien. Geduld loont!

Fout 5: de regels van de influencer niet volgen

Een eigen boodschap aan de influencer willen opdringen, werkt contraproductief! Niet alleen op relationeel niveau, maar dit zal ook de impact en de authenticiteit van de dialoog tussen de influencer en zijn volgers/fans verstoren. Ook voor het merk zelf is het negatief, omdat het op die manier de kans op nieuwe verspreidingskanalen voor zijn boodschap verspeelt, of omdat het soms niet legitiem is in het domein van de influencer (een culinaire influencer zal bijvoorbeeld altijd meer ervaring, creativiteit en authenticiteit kunnen voorleggen bij de uitwerking van een recept dan een merk).

Fout 6: een kans laten liggen

Influencer marketing is een businessmodel met een bewezen doeltreffendheid, dat het bijzonder goed doet in de gezondheids- en voedingssector. Wacht niet langer en ontdek wat wij je kunnen bieden om je projecten te vergemakkelijken en je resultaten gevoelig te verbeteren!

Categorieën : ConsultingDigitalNutrition
Gepost door Nicolas Rousseau, 28/09/2017